Tutkimus- , kehittämis- ja innovaatio-osaaminen

TKI-teemassa tavoitteena oli oman alan ammatillisen koulutuksen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tai työelämän ja koulutuksen rajapintojen yhteistyön kehittäminen. TKI-toiminnan toteuttamiseen sai valita itselleen sopivan muodon, jonka koki olevan oman osaamisen ja pedagogisen asiantuntijuuden kehittämisen kannalta tarkoituksenmukaista. TKI-raportti oli mahdollista toteuttaa:

1. Toiminnallisena TKI-projektina

2. Portfoliomuotoisena 

3. Tutkimuspainotteisena TKI-raporttina 

4. Artikkelityyppisenä TKI-raporttina

Kaikissa eri TKI-toiminnan muodoissa raportti tuli palauttaa kirjallisena tuotoksena. Itse päädyin aiheeseen, jonka tarkoituksena oli selvittää opetusvideomateriaalin tuottamiseen liittyviä käytänteitä. Aihe tuntui itsestäni hyvin kiinnostavalta monessakin mielessä. Ensinnäkin viimeisen kuluneen vuoden aikana korkeakouluopettajat ovat pandemiatilanteen syntymisen johdosta joutuneet hyvin nopeasti siirtymään valtaosin verkko-opettamiseen. Opetuksen monimuotoistuminen ja digitalisoituminen ovat olleet nousussa jo ennen pandemiaa, mutta pandemiatilanne on pakottanut opetusalan (kuten monet muutkin alat) ottamaan suuren digiharppauksen. 

Todennäköistä on, että vaikka pandemiatilanne tulee jollain aikavälillä helpottamaan, niin monet poikkeusaikana opitut käytänteet ovat tulleet jäädäkseen. Verkkomoduulit ja -jaksot sekä monimediaisuus esimerkiksi videomateriaalien muodossa ovat jo täällä ja niiden käyttötarve tulee tulevaisuudessa vielä kasvamaan.

Opetusvideoiden avulla voi lisätä opetuksen monimuotoisuutta erilaisissa oppimisympäristöissä. Videot taipuvat monenlaisiin opetus- ja työskentelytilanteisiin, tehtäviin ja oppisisältöihin. Videot toimivat erinomaisesti itse opetuksessa, mutta myös oppimisen ohjaamisessa. Opetusvideoiden tuottaminen on tarpeellista tulevaisuusosaamista. Oman osaamisen kehittämisen kannalta koin tärkeäksi tämän taidon "haltuunoton".

Raportin tavoitteena oli tuoda esiin videointiin liittyviä peruskäytänteitä videon suunnitteluvaiheesta julkaisuvaiheeseen asti. Sain hienosti käytännön apua sekä laitteiston käyttöön liittyen että videoinnin perusteista koulutusorganisaation sisältä. Tuen avulla tuntui, että videointiprosessi ei ollutkaan niin vaikeaa, mitä olin kuvitellut. Loppujen lopuksi itse videointi, videon editointi ja vielä siitä raportin luominen sujui varsin soljuvasti. Ja itse koen oppineeni raporttia tehdessäni paljon uutta ja hyödyllistä. Toivottavasti pääsen näitä taitoja joskun käyttämään opetuksessa!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit