Orientoitumista opetusharjoitteluun

Meneillään oleva Opetusharjoittelu -moduuli jakaantuu kahteen teemaan, joita ovat orientaatio opetusharjoitteluun ja opetusharjoittelu oppilaitoksessa. Orientaatio opetusharjoitteluun päättyi juuri ja teeman tavoitteena oli, että opiskelija oppii tuntemaan ammatillisen työn lähtökohtia, kehittämissuuntia ja oppii toimimaan ammatillisen koulutuksen ympäristöissä. Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi teemaan kuului oppimistehtäviä, jotka pitivät sisällään opetustilanteiden havainnointia, opettajan työhön liittyviin normeihin ja määräyksiin tutustumista sekä perehtymistä muun muassa koulutuspoliittisiin linjauksiin ja rahoituslähteisiin.

Ammatillisen opettajan työn käytänteisiin pääsin ehdottomasti parhaiten perehtymään olemalla mukana opetustilanteissa kuluneen syksyn aikana. Kaikki opetustilanteet sijoittuivat vallitsevan tilanteen vuoksi verkkoympäristöön. Olisi toki ollut mielekkäämpää seurata opetusta lähiopetuksessa, silloin olisi mahdollisesti saanut oppilaisiin luotua paremmin keskusteluyhteyttä. Toisaalta verkko-opetuksen seuraamisesta sai ammennettua paljon huomioita siitä, mikä verkko-opetuksessa on toimivaa, helppoa ja hyödyllistä ja mikä puolestaan haastavaa tai vaikeaa. Verkko-opetus on joka tapauksessa tullut jäädäkseen, ja sen käytänteiden tunteminen monipuolisesti on toki itselle eduksi. Omaan toimintaani opetuksen seuraamisessa ja havainnoinnissa olen tyytyväinen: en jäänyt passiiviseksi sivusta seuraajaksi ja havainnoijaksi vaan osallistuin myös niissä käytyihin keskusteluihin. 

Opettajan työhön liittyviin normeihin ja säädöksiin oli mielenkiintoista tutustua. Säädökset eivät olleet minulle entuudestaan tuttuja, joten opin esimerkiksi että Ammattikorkeakoululaki ohjaa pitkälti ammattikorkeakoulujen toimintaa. Laissa muun muassa määritellään, että ammattikorkeakoulun tehtävänä on antaa työelämän ja sen kehittämisen vaatimuksiin sekä tutkimukseen, taiteellisiin ja sivistyksellisiin lähtökohtiin perustuvaa korkeakouluopetusta ammatillisiin asiantuntijatehtäviin ja tukea opiskelijan ammatillista kasvua. Lisäksi oli ilahduttavaa huomioida, että lakiin on erikseen kirjattu, että tehtäviään hoitaessaan ammattikorkeakoulun tulee edistää elinikäistä oppimista! Harmi vain, että laissa ei kerrota, miten tämän käytännössä tulee tapahtua 😊

Koulutuspoliittisia linjauksia ja muun muassa oppilaitosten eri rahoituslähteitä ruodimme opintopiiriläisten kesken paneelikeskustelussa. Paneelikeskusteluun osallistuminen oli mielenkiintoista ja se sujui opintopiiriläisiltämme kokonaisuudessaan hyvin. Hyvä me! Tästä on hyvä jatkaa kohti varsinaista opetusharjoittelua!


Kommentit

  1. Hei Mona!

    Opintosi ovat sujuneet hienosti ja on kiva huomata, että koet myös oppineesi uusia asioita. Opettajan työssä erityisesti vuorovaikutusasiat ovat keskiössä ja niissä on itse kullakin opettelemista vaikka loppuiäksi. Aarnion dialogiasiat ovat hyvä lisä jokaisen opettajan työkalupakkiin, kunhan niihin paneutuu kunnolla.

    Myös opintopiirinne toimii hyvin, joten se on hyvä peilauspinta kunkin omille ajatuksille.

    Mukavaa talven jatkoa!

    trv. Orvokki

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit