OOA-moduuli ja oppimisympäristöt -tehtävä


Opetus-, ohjaus- ja arviointiosaaminen -moduuli alkaa lähentyä loppuaan. Moduuli on ollut sisällöltään monipuolinen ja oikein antoisa! Moduuli alkoi osaamisperustaisuuteen ja työelämävastaisuuteen perehtymisellä. Mielenkiintoisia näkökulmia ja myös kokemuksia aiheesta saimme tehtävänantoon liittyvän verkkokeskustelun kautta, jota kävimme opiskelijoiden kesken. Osaamisperustaisuuteen perehdyttyämme siirryimme seuraavaan aiheeseen, joka käsitteli henkilökohtaistamista ja uraohjausta. Selvitimme mm. että mitä tarkoitetaan opintojen yksilöllistämisellä, henkilökohtaistamisella ja aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella eli ahotoinnilla. Piirsimme myös kaaviokuvan opintopolkuesimerkistä ja jokainen opettajaopiskelija esitteli laatimansa kaaviokuvan verkkoistunnossa opintopiiriläisille. 

Ennen joululomaa laadimme yhdessä opintopiiriläisten kanssa artikkelin, joka käsitteli luovuutta, ammatillista identiteettiä ja ohjausta. Artikkelissa määrittelimme mm. että mitä tarkoitetaan luovuudella, yksilöllisillä oppimistyyleillä, identiteetillä, ammatillisella identiteetillä ja ammatillisella kasvulla. Aiheet koin hyvin mielenkiintoisiksi ja aineistoa lukiessa koin saavani paljon uutta tietoa. 

Joululomalevon jälkeen tartuimme intoa puhkuen moduulin seuraaviin tehtäviin, jotka käsittelivät pedagogisia malleja, opetus- ja ohjausmenetelmiä, tietosuojaa, tietoturvaa ja tekijänoikeuksia sekä oppimisympäristöjä. Kaikki aiheet tuntuvat todella tärkeiltä ja keskeisiltä opettajana toimittaessa. Pedagogisissa malleissa perehdyimme erityisesti oppipoika-malliin sekä diana-malliin. Opetusmenetelmien käytön soveltamista harjoittelimme järjestämissämme verkko-opetustuokioissa. Jokainen opintopiiriläinen piti vuorollaan opetustuokion ja nämä olivatkin mukavia tuokioita! Näissä tuokioissa jokainen oppi sekä opettamisesta että opetustuokion aiheesta (mm. paikkatietoikkunasta ja finnasta). Hienosti meni kaikilla! Hyvä me!

Tällä hetkellä moduulissa aiheena on ammatillisen opetuksen oppimisympäristöt. Teimme yhdessä opintopiirin kanssa esityksen, joka on nähtävissä täältä. Tämän jälkeen siirrymme aiheeseen, joka käsittelee arviointia. Eli seuraavaksi siis selvittämään, mitä tarkoitetaan oppimisen tai osaamisen arvioinnilla!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit