Opetusharjoittelun sujuminen

Miten nopeasti aika meneekin! Opetusharjoitteluaika on mennyt suorastaan kuin siivillä, ja vaikea uskoa että loppusuora jo häämöttää. 

Osaltaan aika on mennyt nopeasti varmaan senkin vuoksi, että opetusharjoittelu on ollut hyvin antoisaa. Suurempia yllätyksiäkään ei ole päässyt käymään, ehkäpä osin hyvän etukäteissuunnittelun johdosta. Opetusharjoitteluun valmistautuminen alkoi hyvissä ajoin jo viime loka- marraskuussa, kun pidimme ohjaavan opettajani kanssa palavereja moduulin sisällöstä ja moduuliin osallistuvien opettajien rooleista. 

Isosti opetusharjoittelun käytäntoihin aina suunnittelusta loppuarviointeihin saakka on toki vaikuttanut vallitsevat poikkeusolot. Jo syksyllä valmistauduimme siihen, että opetus tulee todennäköisesti tapahtumaan verkko-opetuksena ja huomioimme sen moduulin toteustustapojen mietinnässä. Opetustuntien ja työpajojen pitäminen verkossa ei sinällään tuntuneet hankalalta, mutta ryhmäytyminen sen sijaan mietitytti. Erityisesti pohdimme, miten pystymme innostamaan opiskelijat laajojen ryhmätöiden laatimiseen, jos opiskelijat eivät pääse fyysisessä oppimisympäristössä töitään yhdessä tekemään. 

Ryhmäytymiseen liittyvä epävarmuus osoittautui onneksi lopulta turhaksi. Oppilaat saivat luotua mahtavaa ryhmähenkeä työpajatoimintojen aikana, ja sen koimme olleen tärkeä edellytys oppimisen kannalta. Oppilaat olivat ehtineet tutustua toisiinsa syksyn moduulien aikana, joten suuri osa opiskelijoista tunsi toinen toisensa jo melko hyvin. Itselleni sen sijaan oppilaat olivat kaikki ennestään tuntemattomia. Tiesin etukäteen, että moduulin opiskelijaryhmän koko on n. 80 henkeä, eli hyvin suuri. 

Ryhmäkoon suuruus ja opetuksen tapahtuminen verkossa vaikuttivat paljon siihen, että minkälaiset mahdollisuudet itselläni oli opetusharjoittelun aikana päästä tutustumaan oppilaiden osaamiseen ja sen kehittymiseen. Tiedostettuani kylmät tosiasiat ymmärsin, että opiskelijoiden osaamisen laaja-alainen arvioiminen on näillä reunaehdoilla itselleni oikeastaan mahdotonta. Sen sijaan, että olisin päättämässä virallisia arviointeja opiskelijoiden moduulisuorituksista, annoin välipalautteita opiskelijoiden keskeneräisistä töistä. Näin pääsin mukaan näkemään miten palautteiden anto ja ohjaus käytännössä tapahtuu.

Tavoitteekseni otin sen sijaan panostaa opetustilanteissa käytettävään materiaaliin. Pyrin rakentamaan niistä sellaisia, että ne innostaisivat opiskelijoita hakemaan asioista lisää tietoa vielä moduulin jälkeenkin. Panostin siis esitysmateriaalin visuaalisuuteen sekä johdonmukaisen ja mukaansatempaavan luentomateriaalin tuottamiseen. Olikin itselleni mieluista luentojen jälkeen kuulla opiskelijoilta palautteena, että luennot olivat heidän mielestään innostavia ja kiinnostavia sekä sisällöltään sellaisia, etä he pystyivät niistä ammentamaan tietoa omien ryhmätöidensä tekemiseen.

Ohjaavalta opettajalta sain erinomaisen hyvää tukea tekemiseeni. Oli aivan mahtavaa, että ohjaavalla opettajalla oli innostusta käydä asiota kanssani läpi jo syksyllä, sillä se auttoi hyvin paljon opetusharjoittelun läpiviennissä. Kokonaisuudessaan itselleni jäi hyvät fiilikset opetusharjoittelusta!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit