Arvioinnin ilo ja tuska 

Opetus-, ohjaus- ja arviointiosaaminen -moduulissa meillä on loppusuoralla mielenkiintoinen aihe, nimittäin arviointi. Tämä taitaa aiheena olla sellainen, joka saa jokaisen opettajan ajoittain solmuun kokemuksen määrästä riippumatta :)

Perehdyimme aiheeseen monesta eri näkökulmasta. Aluksi kasasimme yleistä tietoa aiheesta yhdessä opintopiiriläisten kanssa. Etsimme vastauksia mm. kysymyksiin, että mitä arvioinnilla tavoitellaan, mitä oppimisen arvioinnilla tarkoitetaan ja mitä osaamisen arvioinnilla tarkoitetaan. Itselleni perusasioiden käsittelyssä eteen tuli itselleni uusia käsitteitä, kuten Bloomin ja Solon taksonomiat sekä validiteetti ja reliabiliteetti. Myös lyhenteet EQF ja NQF tulivat tutuiksi tämän jakson kautta. 

Arviointijaksossa tavoitteena oli, että opettajaopiskelija oppii hallitsemaan monipuolisesti eri arviointimenetelmiä ja palautteenannon käytänteitä ja että hän oppii tuntemaan oman harjoitteluoppilaitoksen osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen periaatteita ja käytänteitä. Näitä osaamistaitoja kerrytin toisaalta jakson aineistomateriaalin kautta ja toisaalta itse opetusharjoittelua suorittaessani. Oppimisen kannalta olikin hyvä, että arviointiin pääsi aiheena käsiksi niin teorian kuin käytännön kautta. 

Suoritin oman työharjoitteluni ammattikorkeakoulussa ja oppimistehtävässä tutustuin erityisesti amk-opetuksen arviointikäytänteisiin. Oli mielenkiintoista ja arvokas lisä kokonaiskäsityksen saamisen kannalta se, että oppimistehtävän kautta pääsi lukemaan myös muiden koulutusasteiden arviointikäytänteistä. Kaiken kaikkiaan arviointi -jakso oli mielestäni selkeä ja hyvä kokonaisuus, josta sai ammennettua paljon tietoa!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit